Värends Räddningstjänst

Vi har gjort ett besök hos Värends Räddningstjänst.

Vi har gjort ett besök hos Värends Räddningstjänst. De finns i samma lokaler där SOS Alarm huserar  Krister Holgersson, som vår duktige guide heter, berättade att man gör ca 1.200 insatser per år. Man har alltid 8 personer i tjänst. När det gäller dödsfall per olyckskategori så är fallolyckor vanligast.. Han berättade att de får olika sorters samtal (om att rycka ut till en fastfrusen svan  eller till en katt som kommit för högt upp i ett träd). Även om de anar att ett samtal känns fel måste de behandla det seriöst.

Han tog med oss på en rundvandring i lokalerna där vi dels fick se när SOS Alarms personal arbetade. De var 7 personer just då som alla hade arbete med olika samtal

Vi fick se vagnparken, omklädningsrummen med “startklara” munderingar samt gympasal.  Krister framhöll hur viktigt det är med kost och  motion för att klara av jobb när det verkligen händer.

Vi var 8 intresserade medlemmar som hade mött upp till ett par intressanta timmar.