Utflykt Attsjö-sjön.

Vi har besökt den restaurerade Attsjö-sjön.

Allan Karlsson, en av initiativtagarna, tog emot oss. Vi började med att grilla och Allan berättade sedan lite om sjöns tillkomst.

Idag finns här en sjö på cirka 60 hektar, vandringsstigar, 2 grillplatser och 2 fågeltorn som lockar till besök. Markerna kring den sänkta sjön hade vuxit igen och naturbetesmarker har röjts fram. Öppen vattenspegel och betade strandängar lockar till sig mycket fåglar och nu häckar bland annat sångsvan, flera arter änder och skrattmåsar.

Allan berättade att ornitologer hittat 52 fågelarter. Han informerade också om att det inte finns fisk i sjön utan man låter grodor och paddor “husera”. Får har fått komma för att beta.

Men så såg det inte ut för bara några år sedan. Då var Lilla Attsjön igenväxt och försumpad. Med stöd av Länsstyrelsen, landsbygdsprogrammets bidrag till vårmarker samt gemensamma ideella krafter kunde drömmarna om en levande sjö och ett attraktivt utflyktsmål bli verklighet.

Växjö kommuns landskapsvårdspris för 2015 tilldelas föreningen Lilla Attsjön för att ha återskapat fågelsjön med samma namn, cirka 20 kilometer öster om Växjö.Priset består av diplom samt en prissumma på 20 000 kronor.

Vi var 11 medlemmar som hade mött upp och vi blev alla imponerade av denna lilla sjö och arbetet med att skapa den..

OBS Kolla Det Lilla Bildspelet !

BILDSPEL

• 1 år sedan Permalänk

Stor eloge till Allan som fixade grill och berättade om sjöns historia.