Utbildning för artrosinformatörer

Reumatikerdistriktet Kronoberg har anordnat en utbildning för artrosinformatörer på Vallhagen. Ingrid Cederlund från Förbundet deltog samt leg. sjukgymnast Linus Eiman.

Ingrid berättade att hon åker ut 3-4 ggr per år och bidrar till kunskap om artros. Syftet är att ge stöd och utbildning. Linus, som arbetar på Hovshaga Vårdcentral, berättade att 20-30 % av alla läkarbesök härrör sig från besvär i skelett, leder och muskler. Artros betyder egentligen kronisk, progressiv ledsjukdom. Artros kan drabba alla leder.

Vi fick dessutom höra att man kanske byter namn på artros till ledsvikt. Vi får se hur det blir med den saken.Sju intresserade informatörer deltog, Lena Sonesson, Monika Hammarström, Ingalill Amurén, Katri Hedberg, Marianne Höök, Guje Angelny samt Lena Magnusson.

Lunchen intogs i det natursköna Theleborgs slott.

LEIF