Studiebesök Psykiatriska museet SSS Växjö

Vi har besökt psykiatriska museet på SSS.området i Växjö.

Vi har besökt psykiatriska museet på SSS.området i Växjö. Vi blev mycket förtjänstfullt guidade av Boris Jonsson som själv arbetat 35 år inom området. Den 600 kvadratmeter stora byggnaden från 1826, som kallades ”det stora dårhuset”, visar en rad olika utställningar om mentalvårdens historia från medeltiden till idag samt tandvårdshistoriska föremål från 1700-talet och framåt. Även en vacker kyrksal tillhör byggnaden. Boris berättade att det var gråbröders-munkar som först tog hand om mentalsjuka människor- Här fanns på 1400-talet ett kloster, därav namnet Klostergatan. När Gustav Vasa tillträdde bestämde han att staten skulle ta över. 1858 bestämdes att det skulle vara 9 mentalsjukhus i landet och alla skulle döpas med någon Sankt. Därav Sankt Sigfrid här i Växjö. Samma år skulle ordet “dåre” ersättas av sinnessjuk. Över 4.000 saker finns hopsamlade. Vi fick se en del makabra saker, t.ex dårskåpet, tvångströjor och en trägaller-kista där man forslade mentalsjuka människor. Vi fick även se teckningar och målningar som gjorts av intagna, en del väldigt bra. På andra våningen fanns tandläkarsaker att beskåda. Samt en platsannons där man söker en dårvårderska! Vi fick ta del av Boris intressanta berättelser i 2 timmar, väldigt imponerande!

LEIF