Kulturparken Småland och Kronobergsarkivet

Studiebesök på Kulturparken Småland och Kronobergsarkivet

Vi har gjort ett besök på Kulturparken Småland och Kronobergsarkivet, som numera är sammanslagna. Kerstin Johansson berättade och visade bilder i det ganska nya fina huset i Sandsbro.Här finns handlingar från 1862 och Kerstin visade gamla kommunalfullmäktiepapper från sent 1800-tal och vi imponerades alla hur fint och snirkligt man skrev då. Det är många som kommer och forskar här. Lars Palm, som är bas för föremålssamlingarna, visade oss runt i ett kylslaget rum och vi häpnade över allt som fanns där. Bl.a visade han ett par vacka sköra strumpor som tillhört Desirée. Nej, inte vår nutida Desirée utan Karl XIV Johans gemål  (född 1777).Vi såg alltså ett par strumpor som var drygt 200 år. Häftigt!   Omkring 22 personer arbetar här. Man har även gamla betyg-och examenskopior för den som vill kolla. Även gamla räkenskaper finns bevarade.Den trevliga visningen avslutades med att Ulla Waltersson bjöd oss 17 intresserade medlemmar på gott kaffe.