Studiebesök Erikshjälpen 2018

Studiebesök på Erikshjälpen.

Den 25 januari gjorde vi ett intressant studiebesök hos Erikshjälpen.

Vi hälsades välkomna av butikschefen Jonathan Egerbo. Han berättade att Erikshjälpen grundades av Erik Nilsson. Erik var blödarsjuk och gick bort endast 37 år gammal

Erikshjälpen har 63 butiker i Sverige. I Växjö  arbetar 150 personer inom företaget, varav 10 är anställda och 100 volontärer. Jonathan sa att i Växjöbutiken kommer ca  2.000 personer varje gång det är öppet. Av dessa är 600-900 betalande. Mellan 3.000-3.500 saker säljs varje gång.Överskott som butiken får levereras till Lettland.

Jonatan berättade också att det vid varje öppet-tillfälle finns ca 5 proffs-inköpare närvarande. Står alltid först i kön och rusar in till bestämda platser. Spännande!

Vi var 13 medlemmar som kom och vi blev alla imponerade av Jonathans kunskaper och hans engagemang för Erikshjälpen. Vi fick även gå runt och titta bakom kulisserna på de som arbetade där och tog hand om varor. Intressant!