Sommarresa Oskarshamn

Reumatikerföreningen i Växjö har gjort en resa till Oskarshamn.

Reumatikerföreningen i Växjö har gjort en resa till Oskarshamn. Första stopp var vid natursköna Aboda Klint där vi intog morgonkaffet. Därefter ställdes kosan till Högsby där vi besökte Greta Garbo-museet. Guiderna Laila och Rune Hellquist berättade om Gretas barndom och uppväxt och sedan fick vi se film och bilder från hennes karriär med sina 27 filmer. Mycket intressant!
Dags så för lunch och den intog vi i Fredriksbergs Herrgård. Mycket god mat och vi fick lyssna till husfrun Eva-Lott Harryssons spännande  berättelse om herrgårdens historia. Sedan var det dags för ett besök i Döderhultarens museum. Den mycket kunnige guiden Rose-Marie Edinius berättade inspirerat om Axel Peterssons liv och konstnärsskap. Vi imponerades verkligen av alla hans figurer samt hans fina utskurna hästar och kor.
På hemvägen drack vi kvällskaffe och passade på att besöka Gabrielverken i Timmernabben. Ett 20-tal belåtna resenärer tackade reseledaren Sonnie Franzén och vår lugne chaufför Rudiger för en trevlig dag!