“Skottland i i mitt hjärta”.

Den 10 februari fick vi lyssna  till ett intressant föredrag.

Den 10 februari fick vi lyssna  till ett intressant föredrag. Karin Måhlén Johnsson talade och ämnet var  “Skottland i i mitt hjärta”.  Hon inledde med att fråga oss 17 intresserade medlemmar vad vi tänker på när vi hör Skottland?

Åhörarna svarade Kilt, Loch Ness, Whisky (så klart!) Edinburgh tattoo, Glasgow, Höglandet, Får, Fiske och krig med England. Och Säckpipa så klart!

Skottland har 5,3 miljoner invånare. Glasgow är största staden men Edinburgh är vackrast enligt Karin-.

Karin berättade att det varit många krig mellan England och Skottland. Det sista ägde rum 1746 vid Culloden, ett blodigt slag. Karin informerade även att “myten” om odjuret i Loch Ness frodas av skottarna och det genererar massor av turister varje år. Loch Ness är drygt 56 m2  (Helgasjön 48 m2 som jämförelse) och ligger i en ravin mellan två berg, därav dess stora djup, senast uppmätt till 227 meter. Hela tiden ramlar torv ner i sjön vilket gör sikten obefintlig under 10 meter.

Alla skotska klaner har egen kilt. När en skotte knäböjer skall kilten precis räcka ner till marken. Karin hade med sig en imponerande uppsättning kläder och huvudbonader. Flera av oss provade kiltar och mössor (även sekreteraren!) Karin lärde oss den skotska kartan och visade ett otal fina bilder från det skotska landskapet. Hon bjöd även sekreteraren på den finaste skotska whiskyn som finns. (Och han drack.....)Hennes kunskap om Skottland var i sanning imponerande!