Reumatikerdistriktet Kronobergs 70-årsfirande

Reumatikerdistriktet Kronoberg hade förlagt sitt 70-årsfirande till Kosta

Det var ca 150 medlemmar som var närvarande. Många privatbilar men även 2 bussar kom!Dagen inleddes med en välsmakande buffé i det fina glashotellet.

Därefter samlades vi i konferenssalen där Anki berättade lite om de 70 åren med distriktet. Den första ordförande var landshövdingen Thorwald Bergkvist. Intressant att ingen i styrelsen i början var reumatiker! Därefter talade Lars Cöster från Förbundet om olika diagnoser. Han uppmanade oss alla att medverka till att  vi blir 60.000 medlemmar. Sedan var det dags för vår nuvarande landshövding, Ingrid Burman. Hon berättade om sitt arbete med reumatiker och att hon själv var reumatiker. Hon grattade till de 70 åren!

Efter detta så vandrade vi tvärs över gatan till glasblåsnings-ateljén. Här visade Niklas, en trevlig kille med humor, hur man tillverkar glas. Anna, en av våra medlemmar, hjälpte honom på ett bra sätt att blåsa. Det var mycket intressant att se hur glaset växte fram i olika former!

I den varma salen blev det sedan fika med tårta och då framträdde Elvis! Ronny Zersmark från Yxenhult.som  levererade väldigt många klassiska Elvislåtar. Och hans utseende påminde verkligen om Elvis. Han ackompanjerades förtjänstfullt av sin lilla “persilja”. Nostalgi för det flesta av oss lite äldre! Avslutningsvis mottog Distriktet ett antal skänka gåvor till jubileet.

En av Växjöföreningens medlemmar, Ulla Karlsson, framförde en egenhändig dikt dagen till ära. Bra jobbat!

Anneli Harnegård, dotter till den tidigare ordföranden Christina Harnegård (som gick bort för nästan exakt 4 år sedan) berättade några minnen från sin mamma och Christinas bästa väninna, Iréne Neikter, talade även hon så fint om Christina. Ja, hon är saknad!

Det blev en dag att minnas för oss alla som var med. Tack Distriktet Kronoberg för att ni ordnat detta så bra!