Ann-Charlotte och Lisa

Politikermöte i Växjö

Reumatikerdistriktet i Kronoberg anordnade en politikerträff i våra lokaler på Teleborg.

9 politiker ställde upp, vi hade engagerat Lisa Syrén som debattledare. Ett 30-tal intresserade hade mött upp och vi hade dessutom besök från Förbundet då Ann-Charlotte Grönblad kom på besök. Mycket uppskattat.

Debatten inleddes med att våra politiker fick en liten känga då några frågor från fjolårets debatt inte besvarats. Under själva debatten sedan efterlystes mer individanpassad rehabilitering. Det framkom att det är svårt att få återbesök till Reumatologen. Per-Henrik Nilsson, medicincentrumchefen, efterlyste besök av våra landstingspolitiker på Spenshult. Ett Spenshult som även erbjuder dagvård, något som inte alla visste.

Växjö erbjuder rehab under 3-veckorsperiod och då är det måndag, onsdag och fredag som gäller. Många önskar rehab 5 dagar i veckan och boende på patienthotell, något som varit mycket uppskattat tidigare.

Någon efterlyste också behandlingar på eftermiddagar då det kan vara svårt för reumatiker att vara uppe tidigt.

När det gäller utlandsvård frågades varför vissa Landsting ger bidrag till utlandsvård men inte vårt eget. Det är konstaterat att det är dubbelt så dyrt på Spenshult än om man åker till Vintersol! Och det är viktigt med värme för reumatiker så det känns lite fel!

Våra nya bassänger på SSS-området i Växjö får bra betyg. Den är guld värd när det gäller träning.

Det kommer att bli mer och mer fysisk aktivitet på remiss, ett bra förslag.

Till sist kan nämnas att någon påpekade att medicinen Enbrel kan framkalla hjärtflimmer, ett litet orostecken.