Politikerdebatten 13 sept 2016

Politikerdialog Vallhagen Växjö

Reumatikerdistriktet hade sin sedvanliga politikerdialog den 13 september.

Innan dialogen startade hade vi besök av Janne Bagge som informerade om Smärtskolan “Kunskap för livet”, ett undervisningsprogram som riktar sig till personer som lever med långvarig smärta.

Lena hälsade sedan välkommen till dialogen vilken leddes av Janne Bagge. 5 inbjudna politiker var på plats tillsammans med Maria från Region Kronoberg.Bagge betonade att det är problem med den effektiva vården. Han nämnde ett nytt hälsobibliotek som kan bli nyttigt. Maria berättade att det finns 3 reumatologer i Växjö men det behövs en till. Charlotta Svanberg informerade om att det är brist på både sjuksköterskor och läkare men målet är att lyckas ordna detta.

Regelverket för reseersättning håller på att ses över. Man var överens om att primärvården är undervärderad. Britt-Louise berättade om RAK = Rätt Använd Kompetens.

Dialogen åhördes av 18 intresserade medlemmar som fick se Anki överräcka en present till Janne efter avslutad dialog.