Medlemsträff

Medlemsträff Studiebesök

Gårdagen och dagen.

Vi har gjort ett pub-besök på Stars & Stripes i Växjö. 15 medlemmar hade samlats för en glad kväll. Den inleddes med en musik-quiz med 19 frågor. Den musiken vi fick lyssna till var sannerligen inte något för oss lite äldre gamla uvar. Dessutom var ljudnivån väldigt hög, lite tinnitusvarning faktiskt.Ewa Borgström och Brittmari Denborg var med och tävlade och fick ett speciellt tröstpris (se bild). Det var inte så att vi längtade tillbaka till Brandelius och Jularbo men i alla fall .....Men vi som inte vann njöt av fish and chips med god tjeckisk öl! Dagen efter (passande nog?) besökte vi Tingsrätten i Växjö. Patrik Roysson berättade kort lite om rutinerna och att det finns 48 tingsrätter i Sverige. Vi såg en advokat förgäves gå och vänta på en klient och fick då reda på att det kostar 2.000 kronor om man uteblir.Sedan fick vi gå in i en av tingssalarna och lyssna till ett fall. Det var ett litet tragiskt fall om misshandel i en missbrukarfamilj. Mannen som misshandlat erkände dockoch berättade att han är “vit” sedan 2 månader tillbaka. Vi passade på att höra om ett fall till, ett överklagande om ett indraget körkort. Här hade man direktkontakt med Trafikverket (eller Transport-styrelsen kanske det var) Rätt intressant. Ganska snabbt avklarat. Vi blev dock en aning fundersamma över den åtalades kommentarer “skyddade en kompis” och “drack efteråt” Det känns som om man hört det förut ...Dom i dessa bägge fall kommer om ca 2 veckor.  Eftersom man inte fick ta kort under rättegången fotograferade jag deras “maskot” spögubben som varit med i Ingelstad och Östra Värends Domsaga.

ajöLeif