Bonnakalas

Medlemsmöte

Vi hade en trevlig stund på Vallhagen i tisdags den 11 mars!

Vi hade en trevlig stund på Vallhagen i tisdags den 11 mars! Margareta Westström kom och kåserade över ämnet "Bonnakalas förr i tiden". Margareta berättade på ett medryckande sätt om hur man gjorde förr på landet. Det var strikta regler och det var otroligt viktigt att kalaset skulle slå väl ut. Margareta sa  att det "var bättre vara generös och lidande än vara snål". Hon berättade om alla olika rätter så att man hann bli hungrig!

Hon berättade även om Natanael som skulle fylla jämt och ordna kalas.

Bönderna undrade vad han ville ha. -Ingenting! -Men något önskar du väl dig? -Nja, inget speciellt..... -Men du har väl NÅGON önskan !!?? Jo, sa han till sist: -Det vore bra om gubbarna va´ fulla när de kom!

"Man bör känna den husmor vars korv man äter" var ett visdomsord vi fick till livs. Likaså glodde gubbarna på varandras gödselstackar vid kalas, den som hade störst hade finast besättning av djur.....

Alla bondmoror hade med sig varsin ostkaka till kalaset. Sen jämförde man lite i smyg.....

Som avslutning lät Margareta oss gissa på olika dialektord som hon samlat på sig. Mycket kul och intressant tyckte vi 15 medlemmar som var åhörare.