Studiebesök Macken-Araby

Kooperativet Macken (Nydalavägen 42E)

Om kooperativet Macken (Nydalavägen 42E)

Vi har gjort ett besök på Macken. Verksamhetsledare Caisa Bengtsson tog emot i "Urmacken" (en gammal Bensinstation) och berättade att Macken i fjol, 15 november,  firade 10-årsjubileum. Det var Monica Malmlöv och Fredrik Bergman som startade projektet Macken har en egen mottagning på Norremarks återvinningscentral i Växjö, där tar vi hand om saker som annars hade varit slängda. I grunden är Macken en soptippsverkstad. Macken finns även i Linnégallerian
Macken reparerar de slängda prylarna i våra verkstäder – cykel-, textil-, elektronik- och snickeriverkstad. Två egna butiker. och en egen designavdelning knuten till verkstäderna.
Macken driver också kaféer i Växjö – på Försäkringskassan och på Utvandrarnas hus.Vi har en stadsodling på Östrabobacken, varifrån vi säljer grönsaker på Bondens marknad.Macken är egentligen två föreningar, kooperativet Macken och föreningen Mackens vänner. Frivilliga och ideella pensionärer backar upp våra verksamheter, organiserade genom Mackens vänner. Om Macken går med vinst hjälper pengarna långtidsarbetslösa och långtidssjuka.
Caisa var stolt när hon berättade om Hala Baydoun som startat ett café i Utvandrarnas hus, Mammornas Café. Mycket imponerande!
Ca 20 personer är engagerade i Macken berättade Caisa som avslutade vårt besök med att bjudas på fika. Trevligt!