Göran Yngvesson på Getinge

Intressanta studiebesök

Studiebesöket hos Getinge Disinfection och länstidning Smålandsposten.

Under våren har föreningen gjort intressanta studiebesök. Första stoppet blev hos Getinge Disinfection. Personalchef Jens Sonnbjer presenterade företaget  med bildspel och bjöd oss på fika. Getinge, som tillverkar desinfektionsutrustningar till sjukhusmarknaden, grundades redan 1904. Hela Getingekoncernen har 12.100 anställda världen över varav Getinge Infection har 2.900.

Produktchef Göran Yngvesson visade runt i produktionen.Man imponerades alla över hur rent och snyggt det var. Göran berättade också att man har rengörings- och sköljmedel i sortimentet.

Föreningen har besökte största länstidning, Smålandsposten. Guiden, Lotta Nyblom informerade om att tidningen ägs och ingår i Gota Media. Ca 39.000 prenumeranter just nu och man har räknat ut att ca 90.000 läser tidningen varje dag. Smålandsposten är en gammal tidning, grundades redan 1866. Tryckningen sker i dag i Karlskrona. Ett modernt tryckeri som kan producera 25.000 tidningar i timmen, inte illa.
Lotta berättade även att det är nyheterna man tittar på allra först när tidningen kommer, sedan familjesidorna.,Man fick även träffa och se reportrar, fotografer, sportjournalister och insändarredaktionen, den sistnämnda nog så viktig för en tidnings "själ".Det intressanta besök avslutade med att bli bjudna på fika.