Glasfusing

Vi var med på ett intressant föredrag om glasfusing den 16 april.

Vi var med på ett intressant föredrag om glasfusing den 16 april. Ingrid Burmérius berättade om vad det betyder och hur man gör. Lite information:  Glasfusning innebär att man genom upphettning smälter samman och formar kalla glas till konstverk. Fusion betyder smältning.Temperaturen i ugnen kan gå upp till 900 grader. Olika former och effekter fås genom olika sätt att kombinera, forma och bränna det. Det är en uråldrig konstform, som praktiserats i över 4500 år. Den tros ha sina rötter i Babylonien, men också i Egypten har den praktiserats i flera tusen år. Flera av våra medlemmar fick prova på, klippa till små glasbitar och limma ihop dem. Ingrid, som bor utanför Urshult, tar med alla arbeten hem till sin ugn. Det tar 2-3 veckor innan det är klart.Sedan har man ett vackert smycke! Ingrid berättade att glaset man använder kostar 8 kr per gram. Vi fick se vilka otroligt vackra smycken det går att göra. Intressant!

glada hälsningar Leif