Görel hälsar välkommen

Föreläsning om reumatiska fötter

Reumatikerdistriktet hade anordnat en föreläsning om reumatiska fötter i matsalen på Lasarettet.  Efter Görel Gemzell Åhmans hälsningsanförande talade Cecilia Hagelberg Fredholm, ortopedläkare, om reumatiska fötter, olika sjukdomsfall och hur man kan bota. Hon nämnde osteotomi, en operationsmetod som fixerar benet för hävande av felställning av skelettet, t.ex. vid artroskirurgi. Kirurgiska ingrepp i en fot blir allt vanligare. Väldigt många svenskar får artros i sina fötter. Därefter gick ordet till ortopedingenjör Sten Åke Wallin. På ett väldigt humoristiskt sätt berättade han om sin arbetsplats, Team Olmed. Han hade med sig en läst som han visade plus att han hade med sig kassar med skor för att visa att ortopediska skor inte längre ser så knäppa ut! Team Olmed startade i Växjö 1968. Han skojade med att det finns två grupper ungdomar, de som sitter framför sin dator. De får problem med sina fötter förr eller senare. Så finns det de som verkligen håller igång (Angelika Bengtsson, Carolina Klúft) men som ändå får problem med sina fötter!  Föreläsningen lockade mer än 100 personer som bjöds på förfriskningar i pausen. En trevlig och lärorik kväll!