Föreläsning Pia Arnesson

Föreläsning av Pia Arnesson

Vi har lyssnat till Pia Arnesson som berättade om sin far (Evertz Arnesson 1917-2005) Pia hade med sig ett stort urval av Evertz böcker, hon berättade om hans liv och visade bilder.

Evertz Arnesson föddes i Växjö och här växte han upp och efter en längre period i Stockholm återvände han senare till sin hembygd i Småland. Lusten att skriva fanns tidigt hos Evertz och redan innan tonåren var han uppe på Nya Växjöbladets redaktion med texter han skrivit. Dock med refusering som följd. Han utbildade sig på aftonskola och Hermodkurser och vid sidan av jobbade han extra. Bl.a  som springpojke och biträde i Eskilstuna-Boden. Få om någon har använt sig av trakterna kring Växjö så flitigt som Evertz Arnesson. Bortser man från Lagerkvists ”Gäst hos verkligheten” har ingen författare före Arnesson använt just Växjö till romanens miljö. Detta är även något han ofta återkommer till i de tjugotal romaner han skrev. Redan i sin första roman, den historiska ”Kapellanen”, kan man finna Växjö.
Vill man få sig en historia kring hur livet gick till i en småländsk stad på 20-talet så ska man absolut ta del av ”Bak hängbjörkens slöja”. En roman som främst utspelar sig i arbetarmiljö. Det Arnesson är skicklig med är bilderna vilka kan få en att verkligen drömma sig tillbaka till hur staden och människorna handlade för snart hundra år sedan.
En annan titel där Växjö spelar huvudrollen är ”Likt stjärnor i fall” från 1976. Om titeln säger Arnesson att den kom av sig själv och att ”Människorna var som stjärnor. De tändes, lyste och försvann alldeles obemärkt”. Romanen tar oss till Gamla Norr, en stadsdel som många skydde. En tredje roman med växjömotiv är ”Till vilja och tro”(1979).
Kuriosa
Förutom de romaner Arnessons författade under sitt liv har han författat Slottsspelet på Kronoberg, "Fönster mot det förflutna" som efter premiären i juni 1979 spelades i ett flertal år.
2007 bestämdes det att han ska få en gata uppkallad efter sig; Evertz Arnessons väg i Växjö.

LEIF