Föredrag Osteoporos

Vi har lyssnat till intressanta föredrag om Osteoporos.

Först ut var doktor Sanna Barbir som mycket engagerat berättade om den “dolda” folksjukdomen som osteoporos kallas. Hon visade bilder och berättade bl.a att ordet osteoporos egentligen bokstavligen betyder “poröst ben”.

Vi fick veta att vårt skelett är en levande vävnad. Samt att efter 50-års-åldern kommer varannan kvinna och var fjärde man  att drabbas. Inga lysande framtidsutsikter precis! Samhällets kostnader för vård och rehab av osteoporospatienter ligger på 35 miljarder kronor.

Efter kaffet berättade Gunilla “Nilla” Karlsson om vad man kan göra när man fått diagnosen, vad man bör äta och hur man bör motionera. Hur man kontaktar vården och hur man får hjälp. Vidare sa Nilla att om en förälder fått diagnosen är det inte fel att låta sitt barn eller barnen kolla upp om de har anlagen. Kan ske inte alla som tänker på det.

Vi var ett 15-tal intresserade medlemmar som fick se ordf. Görel avtacka föredragshållarna med varsin vacker orkidé.